Norge har i løpet av det siste drøye halvåret blitt et slags annerledesland. Vi forsto tidlig at våre etter hvert tradisjonsrike Skoleskogdager ved Sognsvann i Oslo ikke kunne gjennomføres som normalt i år. Dette på grunn av risiko for smitte og skolenes pålagte koronarestriksjoner.

Test og Foto: Tore Molteberg

Da må det tenkes alternativt og den løsningen vi landet på er å tilby skoleskogdager til 5.klasse ved enkeltskoler i Oslo. Vi sendte invitasjoner til skolene via utdanningsetaten og fikk god respons. Til nå har vi plottet inn arrangementer ved 30 skoler og er i full gang med gjennomføringen.

Positive overraskelser
Siden skolene er frarådet å bruke offentlig kommunikasjon må vi finne områder for gjennomføring av skoleskogdagene i skolenes nærhet. Vi er positivt overrasket over hvor fine skogområder som finnes i gangavstand fra mange skoler i Oslo.
Flere skoler ligger praktisk talt inntil markagrensen. Og er det ikke skog i nærheten så finnes det alltid en park.

Skogens vokter
Til høstens skoleskogdager har vi utviklet en natursti-quiz med tittelen Skogens Vokter.
Før elevene sendes ut for å svare på de 15 spørsmålene har vi en gjennomgang av de temaene som blir berørt i quizen.
Slik gir vi kunnskap og øker sjansene for at elevene skal svare rett. Vi avrunder konkurransen med en felles gjennomgang av svarene og elevene retter sin egen besvarelse.

Skogens brannvokter
Et annet element i arrangementene er en gjennomgang av allemannsrett og ikke minst allemannsplikt, gjerne med fokus på bålfyring og fare for skogbrann. Dette avrundes også med en quiz der svarene blir gjennomgått og eleven får hver sin Skogens Brannvokter caps som takk for innsatsen.

Skogsbingo
Ordet bingo vekker barndomsminner om trange, røykfylte lokaler, røde tusjpenner og halve griser i premie.  Skogbingo er den rake motsetningen: Her er det full fart og løping for å finne de elementene som etterspørres på bingokupongen. Det er treslag, lav, rennende vann, moser, kongler og spindelvev med mer.

Fornøyede lærere
Så langt har vi fått positive tilbakemeldinger fra de lærerne vi har møtt. De ser våre skoleskogdager som et nyttig  supplement til inneundervisning. Det ser til og med ut til at vi har «sådd et frø» hos enkelte lærere, etter følgende utsagn: – Dette var et fint opplegg. Kanskje vi kan lage noe lignende selv, vi som har skogen rett utenfor skolegården.

Print Friendly, PDF & Email